بانوی کرامت

وبلاگ پژوهشی
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ: 

29 فروردین 1396 توسط اعظم ستاری

ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ
ﺍﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ‏ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ‏ﻫﺎﻱ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﺑﺎ ﺍﺻﻮﻝ ﭘﮋﻭﻫﺶ‏ﻫﺎﻱ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ، ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ‏ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﻭ ﺭﺷﺘﻪ‏ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻛﻠﻲ‏ﺍﻱ ﻛﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻫﻤﻪ ﭘﮋﻭﻫﺶ‏ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ، ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺯﻳﺮ ﺍﺳﺖ.
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ‏ﺍﻱ ﻗﺮﺍﺭﻣﻲ‏ﮔﻴﺮﺩ - ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﺤﻘﻴﻔﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ - ﻛﻠﻴﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﺤﺚ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻤﺎﻳﺪ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻓﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻼﺻﻪ‏ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺤﺚ ﺭﺍ - ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺖ - ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﺸﻒ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ‏ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭼﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ‏ﺍﻱ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻲ، ﻣﺠﻬﻮﻻﺕ ﻳﺎ ﺳﺆﺍﻝ‏ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﭼﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭﺻﺪﺩ ﺑﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺍﺳﺖ.
ﻃﺮﺡ ﺑﺤﺚ (ﻣﺘﻦ)
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ، ﻣﺆﻟﻒ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﺻﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻛﻪ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻓﺮﻋﻲ‏ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﮔﺮﺩﻧﺪ. ﻣﺤﻘﻖ ﺩﺭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺯ ﺑﺤﺚ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻬﻢ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻣﺤﺘﻮﺍﻳﻲ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭﺩﻫﺪ ﻭ ﺳﻌﻲ ﻛﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﻧﻤﺎﻳﺪ؛ ﺍﺻﻮﻟﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻭ ﻣﺴﺘﺪﻝ ﺑﻮﺩﻥ، ﻣﻨﻈﻢ ﻭ ﻣﻨﺴﺠﻢ‏ﺑﻮﺩﻥ، ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺤﺚ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺻﻠﻲ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﻴﻦ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻓﺮﻋﻲ‏ﺗﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺧﻼﻗﻴﺖ ﻭ ﻧﻮﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺤﺘﻮﺍ، ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﻛﻠﻲ‏ﮔﻮﻳﻲ، ﻣﺴﺘﻨﺪﺑﻮﺩﻥ ﺑﺤﺚ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ‏ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺩﻳﻨﻲ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺣﺎﺷﻴﻪ‏ﺭﻭﻱ ﺍﻓﺮﺍﻃﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺤﺚ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﻲ‏ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺯ ﺧﻼﺻﻪ‏ﮔﻮﻳﻲ ﻭ ﻣﻮﺟﺰﮔﻮﻳﻲ ﺗﻔﺮﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﺩﺭ ﻓﻬﻢ ﻣﻲ‏ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ، ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺆﻟﻔﺎﻥ، ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻓﺮﺍﻃﻲ، ﺗﻮﺟﻪ‏ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺍﻳﻨﻬﺎ.
ﻧﺘﻴﺠﻪ ‏ﮔﻴﺮﻱ
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻌﻘﻮﻝ، ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻭ ﻣﺴﺘﺪﻝ ﺑﺮﺳﺪ. ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺗﻌﺼﺐ ﻭ ﺳﻮﮔﻴﺮﻱ ﻏﻴﺮﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ‏ﮔﻴﺮﻱ، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ‏ﺩﺍﺩﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﺁﻳﻨﺪﻩ، ﻣﺸﺨﺺ‏ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻘﺶ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺒﺮﺩ ﻋﻠﻮﻡ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﻭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﺭﺟﺎﻋﺎﺕ
ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻳﻚ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺩﺍﺩﻩ‏ﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻭ ﻣﺮﺍﺟﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺭﺟﺎﻋﺎﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻬﻢ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‏ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ‏ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺤﺚ ﻣﻬﻢ ﺍﺭﺟﺎﻋﺎﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺷﻴﻮﻩ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﺍﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺷﻴﻮﻩ ﺫﻛﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻘﺎﻟﻪ.
ﺍﺭﺟﺎﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ
ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩﺩﺍﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﺑﺸﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﮔﺮﺩﺩ؟ ﻣﻚ ﺑﺮﻧﻲ(23) (1990) ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺯﻳﺮ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ‏ ﺍﺳﺖ:
• ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‏ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﻣﺄﺧﺬ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥِ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲ‏ﺑﺎﺷﻨﺪ (ﺍﻣﺎﻧﺖ‏ﺩﺍﺭﻱ)؛
• ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‏ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭﭼﻮﺏ ﻓﻜﺮﻱ ﻛﺴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻤﺨﻮﺍﻧﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩ؛
• ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ، ﺭﻭﺵ ﻳﺎ ﺩﺍﺩﻩ‏ﺍﻱ ﻣﻮﺭﺩﺑﺤﺚ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‏ﮔﻴﺮﺩ، ﻣﻨﺒﻊ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺫﻛﺮﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﻛﺴﺐ ﻛﻨﺪ، ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﻨﺪ؛
• ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻘﻞ ﻗﻮﻝ‏ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻣﺘﻦ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺧﻞ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ، ﺩﺍﺧﻞ ﮔﻴﻮﻣﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ. (ﻣﻚ ﺑﺮﻧﻲ 1990، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺳﻴﻒ، 1375، ﺹ 39).
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻲ‏ﺁﻳﻨﺪ، ﻻﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻣﻲ‏ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺟﺎﻉ، ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ، ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩﻛﺮﺩﻥ، ﺣﺘﻲ‏ﺍﻻﻣﻜﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻛﺮﺩ. ﺗﻨﻬﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﺻﻞ ﺍﺛﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻣﻨﺒﻊ ﺩﺳﺖ ﺩﻭﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. (ﺳﻴﻒ، 1375، ﺹ 40).
ﺷﻴﻮﻩ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ
ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺘﻦِ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻛﺘﺎﺏ ﻳﺎ ﻣﺠﻠﻪ ﻳﺎ.. ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﻧﻘﻞ ﺷﻮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻄﻠﺐ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ. ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺘﻨﺪﺳﺎﺯﻱ ﺷﻴﻮﻩ‏ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ‏ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ، ﻧﺎﻡ ﻣﺆﻟﻒ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺛﺮ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻟﻘﺎﺏ «ﺁﻗﺎ»، «ﺧﺎﻧﻢ»، «ﺍﺳﺘﺎﺩ»، «ﺩﻛﺘﺮ»، «ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ»،ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻟﻘﺐ ﺟﺰﻭ ﻧﺎﻡ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ(24)، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻧﺼﻴﺮﺍﻟﺪﻳﻦ ﻃﻮﺳﻲ. (ﺩﻫﻨﻮﻱ، 1377، ﺹ 89).
ﻳﻚ ﺍﺛﺮ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻣﺆﻟﻒ:
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺘﻦ، ﺩﺍﺧﻞ ﭘﺮﺍﻧﺘﺰ: ﻧﺎﻡ ﻣﺆﻟﻒ، ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ، ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺻﻔﺤﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻲ‏ﺁﻳﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻧﻘﻄﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ‏ﺷﻮﺩ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ: (ﻣﻨﻄﻘﻲ، 1382، ﺹ 27).

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: اصول یادگیری لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

بانوی کرامت

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اصول یادگیری
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس