بانوی کرامت

وبلاگ پژوهشی
  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﻲ ﺗﺮ ﺑﻨﻮﻳﺴﻴﻢ؟

14 اردیبهشت 1396 توسط اعظم ستاری

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﻲ ﺗﺮ ﺑﻨﻮﻳﺴﻴﻢ؟
ﻣﺎﺭﺗﻴﻦ ﮔﺮﮔﻮﺭﻱ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺩﻫﻪ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﻪ «ﻧﻴﭽﺮ» ﻧﻮﺷﺖ: «ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ‌ ﻋﻠﻤﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﺐ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻧﻮﻉ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ‌ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺩﻭﻡ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻋﻔﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﺖ.»
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﻄﻊ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻱ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺣﺠﻢ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ‌ﻣﻨﺘﺸﺮﻩ ﻓﻘﻂ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻼﻗﻪ‌ﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮔﺬﺭﺍﻱ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﻼﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻋﺎﻡ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ‌ﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻫﺎﻱ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﮔﻼ‌ﻳﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮊﻭﺭﻧﺎﻟﻴﺴﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺣﺮﻓﻪ‌ﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ: ﺍﺟﺰﺍﻱ ﺳﺒﻚ‌ﻫﺎﻱ ﻧﮕﺎﺭﺷﻲ (ﺍﺳﺘﺎﻧﻚ، ﻭﺍﻳﺖ 1959) ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺏ ﻧﻮﺷﺘﻦ (ﺯﻳﻨﺴﺮ 1976) ﺣﺎﻝ ﺁﻥ‌ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ‌ﻫﺎ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺎﺑﻪ‌ﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ. ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ‌ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ‌ﻫﺎ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺻﺮﻳﺢ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﺤﻮﻩ ﺻﺤﻴﺢ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻭ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﺣﺎﻭﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻔﻴﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺷﻨﺪ. ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮ ﺍﻳﻦ‌ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﺘﺎﺏ‌ﻫﺎ ﺣﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﭘﻴﺎﻡ ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻨﻮﻳﺴﻨﺪ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﺣﺎﻭﻱ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻭ ﻣﺒﻬﻤﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺁﻥ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺷﻜﻞ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻜﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﺠﻼﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻘﺪﻣﻪ، ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﺭﻭﺵ‌ﻫﺎ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺗﺌﻮﺭﻱ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺑﺪﻭﻥ ﺧﻄﺎ (bias)، ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ: ﺑﻴﺎﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﺭ ﺟﻤﻼﺕ ﺑﺎ ﻓﻌﻞ ﻣﺠﻬﻮﻝ (passive) ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﻜﻞ ﻏﻴﺮ ﺷﺨﺼﻲ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﻟﺰﻭﻡ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺩﻥ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺘﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ‌ﭘﺬﻳﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻣﻘﺎﻟﻪ‌ﺍﻱ ﻧﻮﺷﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﻭﻱ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
10 ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ
1- ﻳﻚ ﺗﻔﻜﺮ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ ﺷﻜﻞ ﺍﺷﻴﺎ ﺍﺯ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﺷﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ‌‌ﻛﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﺩﺭ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻘﺎﻻﺗﺸﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﭘﻴﺎﻡ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﻛﺮﺩﻥ ﻭﻱ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻧﻮﺷﺘﻦ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﻴﺎﻡ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﺄﻣﻞ ﺷﻮﺩ. ﺣﺘﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻴﺰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ. ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﻱ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺧﺎﻡ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﺪﻓﺸﺎﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﺳﺖ (Horton,1995).
ﻳﻚ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ ﺗﺼﻮﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺣﺲ ﻧﻜﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ‌ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺻﻼً ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻔﻜﺮﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻤﺎﻡ ﺗﺮﺩﻳﺪ‌ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﻜﺮ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﻧﺎﺷﻲ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺑﺤﺚ ﻭ ﮔﻔﺘﮕﻮﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻣﺴﺠﻞ ﻭ ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻭﻗﺎﺕ، ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺻﻠﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺣﺬﻑ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺬﻑ ﺷﺪﻩ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻳﻚ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ ﭘﺮﺳﺶ ﺍﺻﻠﻲ ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻲ‌ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺷﺎﻳﻊ ﺑﻲ‌ﻣﻴﻠﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ .(Lambert et al 2003) ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺸﺨﺺ، ﺟﺪﻳﺪ، ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ (Perneger & Hudelson, 2004).
ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻼﺕ ﻓﻮﻕ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻋﻼﻗﻪ‌ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ‌ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﻼﺕ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﭘﺲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺗﻜﻤﻴﻠﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠﻲ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻋﻤﻖ ﻭ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
2- ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺷﻴﻮﺍﻳﻲ ﻭ ﻓﻦ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻣﻘﺎﻟﻪ‌ﻧﻮﻳﺴﻲ ﺍﺳﺖ. David Reese ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﻋﻠﻤﻲ ﻳﺎ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺩﻳﮕﺮ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻟﻐﺎﺕ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺳﻌﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﻮﺷﺘﻪ‌ﺷﺪﻩ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﺳﺎﺯﺩ. ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ، ﻋﻠﻲ‌ﺭﻏﻢ ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﻣﻄﺎﻟﺐ، ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺸﺎﻫﺪﺍﺕ ﻭ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺍﺭﺍﻳﻪ‌ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﻦ ﺧﻄﺎﺑﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺿﺮﻭﺭﺗﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﻗﻴﺪﻫﺎﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ‌ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﺑﺤﺚ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﻟﻐﺎﺕ ﻧﺎﻣﻔﻬﻮﻡ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﻙ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﺪ.
ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻏﻴﺮ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺣﺬﻑ ﺷﻮﺩ. ﻳﻚ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﭘﺮﺗﻮﺍﻥ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺨﺘﺼﺮ ﻭ ﻓﺸﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻮﺷﺘﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕ ﻃﻮﻻﻧﻲ‌ ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﻭ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺍﺿﺎﻓﻲ ﺩﺭ ﭘﺮﺍﻧﺘﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻋﻼﻗﻪ‌ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﻣﻄﻤﺌﻦ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺻﺮﻳﺢ، ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: اصول یادگیری لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

بانوی کرامت

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اصول یادگیری
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس